BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 24, 2011

PM lancar Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan

Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang (BHEUU), Jabatan Perdana Menteri telah dipertanggungjawab untuk menganjurkan Majlis Pelancaran Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) yang telah disempurnakan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada hari ini iaitu 25 Februari 2011(Jumaat).


Penubuhan YBGK telah dipersetujui oleh Jemaah Menteri dalam mesyuaratnya pada 3 Mac 2010. Tujuan penubuhan YBGK adalah untuk memberi bantuan dan nasihat guaman dalam kes jenayah kepada golongan yang kurang berkemampuan supaya mendapat akses kepada keadilan dengan sewajarnya.

YBGK kini telah didaftarkan sebagai sebuah syarikat khairat (charitable company) pada 24 Januari 2011 dan Kerajaan telahpun bersetuju untuk menyumbangkan geran bernilai RM5 juta kepada Yayasan ini manakala Majlis Peguam Malaysia pula sebanyak RM250,000 sebagai sumbangan permulaan.

YBGK dipengerusikan oleh Yang Berbahagia Tan Sri Peguam Negara dengan Tuan Ragunath Kesavan, Presiden Majlis Peguam Malaysia selaku Timbalan Pengerusi. Setiausaha Syarikat ialah Firma Shearn Delamore & Co. Ahli-ahli Lembaga Pengarah YBGK pula terdiri daripada Ketua Setiausaha Perbendaharan, Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Udang-Undang, Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat, Ketua Pengarah Jabatan Bantuan Guaman, Presiden Persatuan Undang-Undang Sabah, Presiden Persatuan Peguam Bela Sarawak dan Dekan Fakulti Undang-Undang daripad Universiti Kebangsaan Malaysia.

YBGK akan memberi bantuan guaman dan khidmat nasihat dalam perkara jenayah kepada mana-mana warganegara Malaysia yang memerlukan bantuan guaman di peringkat tangkapan, reman/tahanan dan permohonan ikat jamin. Bantuan guaman bagi peringkat perbicaraan di mahkamah adalah untuk mereka yang berpendapatan:-

(a) tidak lebih daripada RM25,000 setahun; atau

(b) melebihi RM25,000 setahun tetapi tidak melebihi RM36,000 setahun dengan dikenakan bayaran tertentu yang akan ditetapkan oleh YBGK.

Semua jenis kesalahan jenayah layak dibantu kecuali kesalahan yang membawa hukuman mati. Kesalahan yang membawa hukuman mati tidak akan diliputi oleh YBGK pada masa ini kerana mahkamah telah menyediakan perkhidmatan peguam yang dilantik oleh mahkamah (assigned counsel) kepada tertuduh dalam kes sedemikian.

0 comments:

HARI INI DALAM SEJARAH


Tanggal 7 September 2009 merupakan detik paling manis dalam hidup ku kerna pada hari ni lah aku telah menerima Fail Meja daripada YAB Datuk Seri Mohd Ali Bin Mohd Rustam iaitu Ketua Menteri Melaka dan merupakan satu-satunya idola ku....

Pada mulanya aku rasa sangat gementar kerana namaku akan disebut pada Perhimpunan Bulanan kali yang ke 9.

Aku tak sangka hari nie juga aku telah pun menjawat jawatan awam di Jabatan Ketua Menteri Melaka.

Aku berazam akan menjadi seorang pekerja yang berdedikasi dan bertanggungjawab ke atas tugas yang diberikan kepadaku. Aku juga ingin merealisasikan hasrat YAB Datuk Seri yang mana beliau menginginkan rakyat Melaka celik IT dimana ia merupakan salah satu ciri-ciri yang ada pada sesebuah negeri maju.

1MALAYSIA, MELAKA MAJU 2010

RENUNGKANLAH BERSAMA


JIKA AKU JATUH HATI


Ya Allah Jika Aku Jatuh Cinta,
Cintakanlah Aku Pada Seseorang
Yang Melabuhkan Cintanya PadaMu,
Agar
Bertambah Kekuatanku Untuk MenyintaiMu…

Ya Muhaimin Jika Aku Jatuh Hati,
Izinkanlah Aku Menyentuh Hati
Seseorang Yang Hatinya Tertaut
PadaMu Agar Tidak Terjatuh Aku
Dalam Jurang Cinta Nafsu….

Ya Rabbana, Jika Aku Jatuh Hati
Jagalah Hatiku Padanya
Agar Tidak Berpaling Daripada HatiMu...

Ya Rabbul Izzati,
Jika Aku Rindu,
Rindukanlah Aku Pada Seseorang
Yang Merindui Syahid Di JalanMu..

Ya Allah
Jika Aku Menikmati Cinta KekasihMu,
Janganlah Kenikmatan Itu Melebihi Kenikmatan Indahnya
Bermunajat Di Sepertiga Malam TerakhirMu…

Ya Allah
Jika Aku Jatuh Hati Pada KekasihMu,
Jangan Biarkan Aku Tertatih Dan Terjatuh Dalam
Perjalanan Panjang Menyeru Manusia KepadaMu…

Ya Allah
Jika Kau Halalkan Aku Merindui KekasihMu,
Jangan Biarkan Aku Melampaui Batas Sehingga
Melupakan Aku Pada Cinta Hakiki
Dan Rindu Abadi Hanya KepadaMu…
Amin…

Doaku Moga Kita Sama-Sama
Berjaya Di Dunia Dan Akhirat…
Berjaya Dalam Mengharungi Segala Dugaan Dan Cabaran
Yang Sememangnya Menguji Kekuatan Iman..
Kerana Tapak Iman Itulah Yang Menemukan Cinta
Yang Selama Ini Telah Hilang…

Semoga Cinta Yang Dicari Telah Ditemui
Semoga Allah Meletakkan Kita
Di Bawah Payung Rahmat Kasihnya…
Insyaallah…